lördag 17 september 2011

Älgmiddag med potatisgratäng och kantareller









Vilse i spenaten
Imorse gav jag mig ut i skogen, som ligger norr om mitt hus. Det är en stor vild skog med rejält kuperad terräng, några hyggen, en del gallrat, men fortfarande en hel del gammelskog med gran och mattor av mossa. Det borde finnas svamp där, tänkte jag. Det fanns det. Ett hav av trattkantareller, och även en hel del gula kantareller. Jag plockade så mycket jag orkade, det var bara en bråkdel av det som fanns. Därefter gick jag vilse. Det var lite läskigt, man är ju en City Girl after all. Men jag hittade efter en stund ut ur skogen. Det var uppenbart att jag faktiskt tappat orienteringen och gått åt fel håll, för jag kom inte alls ut där jag hade tänkt. Hunden var med förstås. Så vi knallade hemåt och sedan lagade jag äntligen älgmiddag.

Laga söndagmiddag
Potatisgratängen är Nigellas recept, förmedlat av Sus. Lite modifierat av mig. Jag fräste hackad lök och vitlök i smör, sedan 5 dl lika delar vispgrädde och mjölk, i med potatisskivor och låt koka en stund, krydda med salt, peppar och en nypa muskonöt, slå hela alltet i en smörad form, klicka på smör på toppen och in i 225 graders ugn, tills färdig. Det tog ca 30 min och den blev läckert gyllenbrun. Kantarellerna förvällde jag och sedan fick marinaden som älgköttet legat i kokas ihop och slås över kantarellerna som först frästes i smör och därefter beströddes med 1 msk vetemjöl, ungefär 1 msk. Vispgrädde på det. Smaka av med salt och lite peppar om det behövs, smaksätt såsen med svart vinbärsgelé.

Marinaden till älgen bestod av vitlök, rödvin, honung, ett par rosmarinkvistar, lite salt, svartpeppar och kinesisk soya. Till maten serverades som tillbehör svart vinbärsgelé och mina egna saltgurkor./Boel



Svart trumpetsvamp, trattkantareller och stolt fjällskivling i mitt stekjärn. Stektes sedan i smör och duttades ihop med crème fraiche. Hur gott som helst.

1 kommentar:

Tim sa...

Asså... det här ser ju helt sjukt gott ut! :D