söndag 16 november 2008

Sjömansgryta Casablanca

Några skivor kött att dela i lagoma bitar, typ
grytbitar... (jag använde tre ganska stora karrékotletter och skar
bort benen.)
4-5 stora potatisar skivade i ganska tunna skivor.
2-3 små hackade gula lökar eller 1 stor.
2-3 morötter i slantar
olivolja
salt & peppar
milt paprikapulver
mycket spiskummin
koriander
1 torkat lagerblad
lite lite kanel
valfria färska örter
1 grönsaksbuljongtärning
1 skvätt balsamvinäger (kan uteslutas)
1 dutt soja (kan uteslutas, men helt inte)
lite cayennepeppar eller lite chilipasta (kan uteslutas)


Varva kött, potatis, morötter och lök i en stor gryta. Stek stek stek tills det är nästan färdigt, krydda under tiden. Häll på vatten och stoppa i grönsaksbuljongtärningen och örterna. Smaka av och krydda mer om det behövs. Vi hade fullkornscouscous "on the side". Det blir jättemycket mat av hyfsat lite och billiga råvaror. Inte konstigt att det kallas sjömansgryta. Casablanca fick den heta dels för att man i Marocko lagar mat på samma vis. Ofta är det stora stora familjer och alla ska kunna äta sig mätta. Och så kryddorna; spiskummin, koriander mm är ju sådana kryddor som man har i nordafrikansk mat.

Detta åt vi en kväll i förra veckan. Jag blev otroligt populär och fortsatte att vara det hela den kvällen, så jag tänkte att jag nog måste föreviga receptet här på bloggen./Boel

Photobucket
Trots att det redan är mitten av november så lever örterna i trädgården. Idag åker de ner i en köttfärssås
som ska vara till spaghetti. Rosmarin, timjan, salvia och oregano, har jag stoppat i såsen. Mumma så gott!

Inga kommentarer: