fredag 26 december 2008

"Den hemlige kocken"

Här är tillvaron något förändrad sedan jag läst Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Boken handlar om manipulerandet av det vi äter och livsmedelsindustrins tillsatshysteri. Ut åkte genast en rad halvfabrikat jag hade i skåpen. Som vaniljpuddingspulver, chokladpuddingspulver, balsamvinäger (som inte var balsamvinäger), grillkrydda. En del annat åts och dracks medan vi förfasade oss över innehållsförteckningen, såsom apelsinläsk. Sedan jag läste ut boken har inget bröd inhandlats. Och jag har läst nästan alla innehållsförteckningar på matvaror som jag köpt. Tur att jag är en snabbläsare - annars hade jag fått bosätta mig i mataffären.

Jag varken kan eller vill bojkotta all mat med tillsatser vare sig de är sk naturliga eller syntetiska. Men när magkänslan säger stopp så litar jag på den. Det var sådant jag redan kände mig misstänksam mot som först åkte i sophinken. Imorgon blir det födelsedagskalas här med hembakta hamburgerbröd. Det önskades köpebröd, men för det första var de som fanns i affären urgamla - och inga nya kommer till affären förrän i kommande vecka om ens då (vidrigt) - och för det andra är bröddisken är ett skämt. Det har jag tyckt länge men nu har jag fått vatten på min kvarn. På hälften av bröden finns bara bäst före datum, men ingen bakdatum. Jag vet inte hur många gånger jag klämt och vänt och tryckt på alla "må-bra","sunt och nyttigt", "härligt grovt" och allt vad bröden heter, och sedan gått ifrån bröddisken utan ett endaste bröd. Bäst tycker jag om att handla bröd på "Orienten" i stan. Där har de dagsfärskt grekiskt, turkiskt, bosniskt med mera, med mera, sockerfritt bröd. Här var jag bor på landet finns knappast ens en färsk bulle att uppbringa. Jo, nere i caféet på byn. Där har de färska frallor i veckorna. Endast där. Bake-off äter jag inte sedan länge. Avskyr den där så kallade baguetten som smakar som salt skumgummi.

Den ökade medvetenheten har också lett till minskade antalet matvaror. Min älskade Findus köttfärssås - originalet som alltid fått bo i skåpet, som reservmat, får inte längre det. Eftersom den innehåller smakförstärkare och färgämnen. Så var det med den saken./Boel

2 kommentarer:

Anonym sa...

läs denna oxå!!!!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=863430

hans bok är så onyanserad så man blir mörkrädd!
Jag som pluggat många år slängde boken i väggen och var förbannad på hur okunnig han var

//kostekonomen och kocken J

Millan sa...

Jag hade tänkt läsa den boken, men jag vet inte längre om jag vågar.. Känns som att jag måste ha tid till att sluta helt med halvfabrikat då. Jag måste hitta ett bra recept på chokladpudding snart!