måndag 19 december 2011

Min egen skärgårdssill

Det går bra att halvera receptet. Sillen håller ungefär en vecka.  Självklart kan man använda redan färdig inlagd sill.
Vattnade ur 10 salta sillfiléer. Jag hade lite bråttom så jag gjorde detta på åtta timmar, men bytte vatten fyra gånger. Sedan gjorde jag en lag bestående av 2 dl, 12%  ättika, 6 dl vatten, samt knappt 2 dl strösocker, som den nu klippta sillen (2 cm´s bitar) fick ligga i ytterligare åtta timmar. (kokade upp lagen och lät svalna). Blandade till en krämig sås bestående av några matskedar pepparrot, 1,5 dl majonäs, 1,5 dl crème fraiche, en burk röd rom... vet inte från vilken firre, en rejäl knippe finhackad dill, en liten finhackad gul lök. Min favvokrydda BQ Mesquito, lite svartpeppar.

Bakgrunden till min kärlek till Skärgårdssill är mycket enkel. Jag kommer inte från ett sillälskande hem, men när jag en gång av en händelse fick smaka skärgårdssill så var det kört. Jag bara älskar. Det är något sensuellt med vår svenska silltradition. Den är så basic. Kanske talar den till ett nedärvt minne från fattiga anfädrar som kalasat på sill och därmed hållit sig vid liv. Hamnsjåare, fabriksarbetare, lantarbetare och torgmadamer. /Boel


Salt sill. Vilken lycka för en ättling till en torgmadame.

Inga kommentarer: