måndag 3 december 2007

Boels knådfria bröd

Efter många om och men, mycket trixande och experimenterande, lyckades jag äntligen göra ett bröd som blir som det godaste bageribröd. Lite surdegsaktigt, fluffigt med tuggmotstånd.

50g jäst
2-3 dl grovt rågmjöl
7,5 dl kallt vatten
10-13 dl vetemjöl.
1 msk socker
1-2 tsk salt
olja till formerna
vatten till ångbak

Vad gäller vetemjölet vet jag egentligen inte exakt hur mkt jag har i. Det får man nästan känna efter. Det ska bli en relativt lös deg som man sen då klickar i brödformarna. Den här satsen räcker till två dryga limpor. Smula jästen i en bunke, strö över socker och salt låt stå en stund så att jästen smälter.
Häll i 7,5 dl kallt vatten.
Blanda i rågmjölet och vetemjölet till lagom konsistens. Det behöver inte knådas, bara röras ihop.
Täck över bunken med en plastkasse och låt stå upp till ett dygn i rumstemperatur.
Man kan låta det stå över natten bara. Alltså sätta degen på kvällen och baka brödet nästa morron. Men jag tyckte nästan det blev ännu godare när degen fick stå ett dygn.

Häll lite olja i brödformarna och se till att de blir ordentligt smorda. Klicka i degen. Ställ på spisen och låt jäsa i ca 30 min medan ugnen värms upp.
Ställ in formarna i ugnen, häll ett halvt glas vatten i botten av ugnen samtidigt. Baka i 25-30 min. Först på lite högre värme typ 220 grader, sänk när du ställer in brödet i ugnen till ca 180. Det kan vara lite individuellt för olika ugnar. Jag har ju varmluftsugn. Brödet är färdigt när skorpan är gyllenfärgad och glansig (det blir glansigt av vattenångan).

Ta ut låt svalna och ät. Detta blir så gott att jag skulle tro att det blir ett bra gå-bort bröd. Och gör succé när man har gäster. Det håller också längre än vad hembakat bröd brukar göra och är lika gott dagen efter som dag ett/Boel

Inga kommentarer: