fredag 25 januari 2008

Kycklinglever à la boella

Det här lagade jag igår och det blev vansinnigt gott. Vi tog en teve-dinner, dvs landade framför teven och tittade på en tämligen meningslös tv-serie medan vi mofsade i oss denna krämiga rätt.

1 pkt fryst kycklinglever
1 finhackad rödlök
1 msk mjöl
lite rapsolja och 1 klick smör att steka i
2,5 del hönsbuljong
1 rågad tsk dijonsenap
3 msk äppelcidervinäger
kinesisk soja
Vatten
0,5 dl crème fraische
1 tsk salt
vitpeppar

Tina kycklinglevern och fräs den tillsammans med hälften av löken i oljan. Dutta i smörklicken, strö över mjölet, fräs i någon minut, det blir ju som en bottenredning till såsen. Häll på hönsbuljongen (gjord av tärning), krydda med salt och vitpeppar, lägg i dijonsenapen och dutta i lagoma med soja - inte så hemskt mycket. Låt koka ihop, häll i äppelcidervinäger och låt puttra igen. Späd eventuellt med vatten. Klicka i crème fraischen och sjud till en krämig sås. Det tar bara ett par minuter. Smaka ev av med lite mer vitpeppar.

Servera med kokt potatis, återstoden av den hackade löken, rå på tallriken. Komplettera ev med grönsaker, vi hade broccoli till. Servera med rårörda lingon, för den rike, lingonsylt för den fattige. Vi hade lingonsylt, i ärlighetens namn för att jag är för snål för att köpa rårörda lingon, som är dyrare.

Den hackade råa löken är inte på något vis nödvändig, men jag är tokig i rå lök. Likaså hade jag i en dryg dl crème fraische, för jag behövde göra slut på en burk. Men det blir ju lätt onyttigt. Det hade blivit lika gott med hälften, det är jag säker på.
/Boel

1 kommentar:

Johan i Karlstad sa...

Hej,
Detta recept ska jag prova.
Bägge döttrarna har järnbrist och det här verkar vara en bra öppning för lever-rätter.

Hälsningar,
Johan i Karlstad