fredag 1 februari 2008

Bohuslänsk Äggost

10-12 pers

5 liter mjölk ej lättmjölk jag anv standardmjölk el gammaldagsmjölk
10 ägg
1 liter filmjölk+3 dl gräddfil
2 dl socker

till servering:
4-6 dl vispgrädde
5-6 dl riktigt gott sylt jag tar hjortonsylt oftas eller hemma gjord
jordgubbssylt med hela jordgubbar

Häll mjölken i en stor kastrull och låt den sjuda upp till 95 gr C.
Vispa upp äggen i en skål, tillsätt filmjölk och gräddfilen och rör om. Ta
av mjölken från plattan, häll i äggsmeten och låt allt sjuda upp under
omrörning. Ta av från plattan och låt stå 15 minuter. Häll upp ostmassan i
trä eller metalform, jag har den stora plast silen till pastan. Här varvar
jag ostmassa och socker om jag skall ha den som efterrätt annars utan
socker. låt vasslen rinna av
täck formen med lite folie ställ den på tex en liten bricka i kylen. låt stå
minst 8 timmar. stjälp upp äggosten på ett vackert fat.
Servera väl kyld i skurna bitar med vass kniv bjud på mjukvispad grädde m
sylt till håller sig ca 5 dygn i kyl ev längre kan frysas.

Kan oxå serveras med sill bord då utan socker/ Gullvi

Inga kommentarer: