fredag 18 april 2008

FYLLDA PAPRIKOR MED MATVETE & MYNTAYOGHURT

Jag har en paket matvete i skafferiet som uppfodrande stirrar på mig, men har ingen aning om vad jag ska göra med det. Tills nu. I dagens Aftonbladet hittade jag ett recept som verkar jättegott och så gillar jag paprika i alla former också. Jag rev ut receptet ur tidningen och råkade riva det mitt itu. Så för att inte glömma lägger jag nu receptet här. Utan att ännu ha provat det. Det står 3 paprikor i receptet, men ska vara till 4 personer, så jag ändrade helt enkelt antalet paprikor, tror Tryckfelsnisse kan ha varit framme.

För 4 personer
2 röda paprikor
2 gula paprikor
3 dl kokt matvete, se koktid på förpackningen
1 dl finskuren purjolök
rivet skal och saft från 1 citron
kallpressad rapsolja
tunt skuren ölkorv, ca 1 dl
150 g smulad fetaost
Salt och peppar
2 msk sweet chili-sås


Yoghurt med mynta:

2 dl yoghurt
1 dl finskuren färsk mynta
Salt och peppar
1 msk ljus sirap

Gör så här:
1. Blanda ihop matvetet med löken, citronskalet, korven och fetaosten.
2. Smaksätt med salt, peppar, kallpressad rapsolja och citronsaft.
3. Skär av locket på paprikorna, skär dem rena. Fördela fyllningen i paprikorna och lägg på locket.
4. Ställ tätt i ugn och baka på 220 grader i ca 20 minuter. Paprikorna ska hinna bli lite mjuka och få färg.
5. Rör ihop yoghurt, mynta, sirap, salt och peppar i en skål och servera till de nybakade paprikorna.
(receptet var "Mat-Tinas")
/Boel

Inga kommentarer: