lördag 16 augusti 2008

Backtimjan


Hittade denna ört på Gotland, i en gammal vikingastensättning. Den doftar - lavendel. Men den är väldigt lik timjan till utseendet. Grubblade ett tag på om det verkligen inte var lavendel, men sedan började det luta åt timjan. Det var min näsa som hittade den. Där fanns massor. Jag tog med mig lite av örten hem. Den bor för närvarande i en plasttallrik, tillsammans med lite gotländskt grus och verkar trivas väldigt bra i sin nya boning. Den ska snart få flytta till örtagården, dvs rabatten. Passar troligen till sylt, desserter och kanske sallader./Boel
Ps. Den krypväxer utmed marken. Om någon vet vad det är, kommentera gärna.

Och nu vet jag vad det är. Det är helt enkelt backtimjan.

4 kommentarer:

Kanarin sa...

timjan luktar timjan och har inte såna blommor, så det tror jag inte det är... och lavendel skulle det kunna vara men det är lite svårt att se på bilden... lavendel, då doftar det tvål!

ännu en glad ryttare sa...

Det visade sig vara backtimjan. Vid närmare eftertanke luktar den godare än lavendel. Men fortfarande inte timjan, fast den kan tydligen korsa sig med trädgårdstimjan så jag ska plantera den en bra bit bort.

Yvve sa...

Sån där vimlar det av på Island. Jag måste alltid ner med fingrarna, krossa lite och så dofta dofta. En laveldeläng i timjanformat för jag tycker också att det doftar just lavendel. Undrar om den inte kallas för isländsk timjan på Island.

Yvve sa...

Sådan växer det massor av på Island. Jag måste alltid krossa lite mellan fingrarna och så dofta, dofta. En lavendeläng i timjanformat, för doftar lavendel, det gör det! Undrar just om den inte heter Isländsk timjan på Island.