lördag 15 oktober 2011

Älggryta, råstekt potatis, pressgurka med dill


Igår gjorde jag Biff Rydberg av en del av älgsteken, det blev bara hur gott som helst. Innovationen var att vi hade Pistou till, den franska motsvarigheten till Pesto, utan nötter, bara olja, basilika och parmesan, mixat till en ganska slät grönskimrande sås. Av resten av steken gör jag nu älggryta. Nu puttrar köttet i en sås gjord på rött vin, crème fraiche, smaksatt med dijonsenap, kantareller (torkade), pyttelite timjan. Vill egentligen inte smaksätta mer än så här. Stoppade i ett lagerblad men ångrade mig och fiskade upp det igen. Det känns som den här grytan ska få vara enkel och ren i smakerna. Lite soya, salt och peppar hade jag förstås i. Såsen smakar redan ljuvligt. Delade köttet till lagoma grytbitar och fräste först i smör med en liten hackad rödlök. Hällde sedan över vin, kantareller, crème fraiche och så vidare.


Ska servera till detta råstekt potatis och min egenhändigt gjorda pressgurka. Samt min egenhändigt gjorda rönnbärsgelé. Jag tror detta kan bli en riktig höjdarmåltid, såsom de bara blir ibland. Av allt vilt jag ätit tycker jag nog bäst om älg. Eller hjort, det är milt i smaken. Rådjur kan bli lite skarpt och hare har jag aldrig gillat, det smakar sött. /Boel




                                Rönnbärsgelén blev nästan himmelsk

Inga kommentarer: