söndag 30 oktober 2011

Inlagda grönsaker hyfsat mycket à la Jamie


Koka upp en lag bestående av hälften äppelcidervinäger, hälften vatten och lite salt. Dela grönsakerna i lagoma bitar och koka ca tre minuter i lagen. Jag använde några champinjoner, röd paprika och squash. Samt slängde i några kvistar rosmarin och timjan och ett salviablad, allt still-going-strong i trädgården.

Gör en marinad av t ex olivolja (jag använde rapsolja), hacka en färsk chilli (jag använde en habanero), och skiva fem vitlöksklyftor. I med grönsakerna, gärna i steriliserade burkar.

Burkarna steriliserar jag genom att lägga dem, en stund, i het ugn, ca 100 grader. Det har jag lärt mig av nu 85 åriga Hildur. NU ska grönsakerna vila marinaden i två veckor och gotta sig. Sedan får man se hur det smakar. Men Jamie skriver att det är himlans gott!!! Skulle tro att dessa grönsaker funkar både som tillbehör till en huvudrätt och som tapas/förrätt inför en middag./Boel

Inga kommentarer: