fredag 7 oktober 2011

Palestinsk kycklinggryta med ris



Eentligen är det så här man gör ris i hela mellanöstern. I Östra Jerusalem frågade jag. Jag fick olika recept hela tiden. Varje kock gör på sitt vis. Men gemensamt är: Riset ska koka i buljong och gärna med olja. Vissa blötlägger andra inte. Man kryddar också och sen kan man gärna blanda i saker i riset, typ linser eller rostade nudlar. Det blir som en egen rätt och vansinnigt gott. Av en irakisk vän lärde jag att alltid ha en dutt tomatpuré i osv. Endast fantasin sätter begränsningar. I den här rätten är det allt i ett. Grönsaker kyckling ris. Mumma. Enligt Takowas mamma, så grävs denna rätten ner i jorden på glöd. Jag gjorde den i en kastrull. Man kan nog piffa till denna gryta på alla möjliga vis. Jag hade squash (egenodlad), lite tomat, hackad rödlök i. Man tager vad man hafver, heter denna rätten egentligen. Det blir ju en slags risotto./Boel

Inga kommentarer: