söndag 30 december 2012

Lever från en hjort

Hjortar är magiska djur. Den som äter inälver från en hjort kan se in i framtiden och det förflutna framstår i all sin klarhet, enligt urgammal mytologi. Jag hade sagt till alla jag känner som jagar att spara levern till mig om de någon gång skjöt en hjort. Idag fick jag ett telefonsamtal och kunde åka och hämta min hjortlever. Det smakade... ja, som lever, men det smakade något mer, det smakade gräs och miljontals år av flygande steg över stäpp och savann. Det smakade äventyr och det smakade frihet. Det smakade vänlighet och nyfikenhet och en viss rädsla. Det smakade sorg över förlorad frihet och sorg över livets snabba slut. Jag vet inte om jag någonsin kan äta hjortkött igen. /Boel

Jag stekte hjortlevern i skivor.med några cocktailtomater och basilika, flingsalt och peppar. Den smakade fräschare än ungnötlever, mindre skarpt en grislever, inte lika mjäll som kalvlever.  Men det var något av en smakupplevelse.

Inga kommentarer: