torsdag 4 oktober 2007

Krögarkotletter med baconsås

4-5 Fläskkotletter (kryddas med svartpeppar, lite vitlökspulver och salt)
1 pkt bacon
1 pkt färdig brunsås (jag använder arlas 2,5 dl paket)
1 dl lätt crème fraiche
1 msk kinesisk soya
0,5 msk kalvfond
Lite mjölk att spä med

Stek fläskkotletterna och knaperstek baconet för sig.
Blanda den färdiga såsen med lätt crème fraiche, soyan och kalvfonden, använd även kotletternas steksky, späd med lite mjölk om såsen blir för tjock. Lägg kotletterna och baconet i en gryta (jag använde en järngryta), häll över såsen, låt puttra en kort stund. Högst ett par minuter.

Servera med kokt potatis och t ex broccoli.

Den här rätten smakar genuin husmanskost, men godare ändå. Baconets sälta och röksmak sätter extra sprätt på smaklökarna. Snabblagat är det också. Det enda som är krävande är väl potatisskalandet.

Smaken får mig att minnas min morfar, som tillbringade en betydande del av sitt liv som krögare, vilket präglade hans matvanor. Hans fru tant Birgit lagade delikat husmanskost. Den här rätten smakar som den goda maten tant Birgit brukade laga, men det var morfar som bestämde, såsom det var på den tiden. Därför kallade jag rätten krögarkotletter. Ingredienserna är ju i sig moderniserade, på den tiden morfar och tant Birgit levde fanns till exempel inte crème fraiche i svensk handel. /Boel

Inga kommentarer: