torsdag 20 mars 2008

Lax med sesam

Ett supergott och ganska nyttigt snabbmål. Grundreceptet kommer från Pauluns GI-månad tror jag. Den har blivit ett stående inslag hemma.

För fyra:

4 laxfiléer
Färdigköpt teriakisås
Rejält med sesamfrön

Sätt ugnen på 200 grader. Skär laxfiléerna i kuber, jag brukar dela på tvärsen först och sedan i bitar. Doppa varje bit i Teryakisås och rulla sedan i sesamfrö. Lägg i en ugnsfast form. In i ugnen i ca 10 - 15 minuter. Se till att laxbitarna inte blir för torra, de kan gott ha en liten kärna av nästan råa inuti.

Till det brukar jag woka grönsaker. Sist hittade jag fina Bok Choy som jag skar ner tillsammans med rödlök, morot och broccoli. Gjorde en sås på lite honung, soja, en gnutt vinäger, salt och peppar.

Vill man kan man så klart ha nudlar eller ris till men jag tycker att det funkar jättebra med det gröna.

Yvonne

Inga kommentarer: