onsdag 16 juli 2008

Morfars krögargryta

Det är min barndom som förstört mig. Finns det något godare än potatis, sås, något slags kött eller kyckling? Som man kan ha lingonsylt eller gelé till. Jag kan vara nyttig i dagarna tre, sen bara måste jag ha husmanskost. Det här var ett sådant hopkok, som smakade väldigt klassiskt svenskt. Man kan gärna mosa potatisen i såsen. Det här med sås och potatis är ju jätteonyttigt men vad phanken, man lever bara en gång, tror jag. Gårdagens middag tillägnas min morfar som var krögare från 1930-talet och framåt. När han inte var satt i konkurs, vilket han var emellanåt. Jag gjorde såhär:

4 kycklingklubbor (ganska små, färska)
1 pkt bacon klippt i bitar
2 wienerkorvar i bitar
Citronpeppar
Vitpeppar
Salt
Torkad timjan
Keldas färdiga "gräddsås"
Lite matlagningsgrädde
Kinesisk soya
En gryta typ gjutjärn

Stek kyckling, bacon och korv i lite olja i en gjutjärnsgryta och krydda med citronpeppar, vitpeppar och salt (försiktigt med citronpeppar, som innehåller salt och saltet förstås) Häll över den färdiga såsen och lite matlagningsgrädde. Dutta ev i lite kinesisk soya och i med en rejäl nypa torkad timjan. Låt koka ihop och smaka av. Servera med kokt potatis och lingonsylt eller gelé. Vi hade lingonsylt till. Oj så gott det blev!!! Farligt är härligt. Jag stillade mitt dåliga samvete med massor av broccoli till./Boel

Inga kommentarer: