måndag 4 april 2011

Vad göra med fläskkött när gäst kommer på middag?


Jag grubblade verkligen halvt ihjäl mig. Vad skulle jag göra till K, som älskar så mycket att komma hem till mig och äta middag. Kunde just inte göra henne besviken. Samtidigt är jag lite trött så det fick inte vara något betungande.

Gjorde snabbmat: dela kött typ revbensspjäll, och några valfria lökar. Jag använde färsk lök. Krydda med spiskummin, peppar, salt förstås, ingefära, lite cayennepeppar, vitlökskross, timjan och oregano. In i en stor form i ugnen, efter en halvtimme släng in ett gäng cocktailtomater. Samtidigt koka ris i buljong. Jag föredrar faktiskt hönsbuljong. Numera finns det inte en höna att köpa, men fortfarande hönsbuljong. Var tog hönorna vägen?

Lägg upp allt i en stor form. Gör mer buljong, faktiskt behövs lite till serveringen. Servera med färdiga såser, t ex sweet chili, som jag ville ha det. K. ville ha majonäs. Man kan också tänka sig en currymajonäs/Boel

Inga kommentarer: