måndag 25 juni 2012

Typisk svensk midsommarmat

På mitt midsommarbord fanns i stora drag: Matjessill Gräddfil Gräslök Hårdkokta ägg Kallrökt lax Nypotatis Köttbullar Prinskorv Janssons frestelse Rökt ål Romsås (färdigköpt som blandas med en rejäl klick crème fraiche och mer färskhackad dill) Efterrätten: Vaniljglass jordgubbar jordgubbssylt chokladsås Chokladsåsen: lika delar kakao, vatten och strösocker. Jag hällde dessutom i en skvätt vispgrädde, men det är inte nödvändigt. Vi var två personer till bords vilket gjorde att de två litrarna med jordgubbar räckte till en formidabel jordgubbsorgie, jag gjorde både jordgubbssylt och saft. Dessutom vankades det framemot natten digestivkex och ost. Vi drack till all denna mat rosévin och lite öl. Den här sortens traditionella midsommarbord är egentligen inte min melodi. Men det var mitt sällskap som ville ha det så, och fördelen var ju faktiskt att det inte var så mycket stök med maten. Det enda jag behövde förbereda var Janssons och köttbullarna. Det gjorde jag dagen innan. Två dagar senare fanns det fortfarande lax, sill och potatis kvar. Av potatisen gjorde jag en supergod potatissallad bestående av lika delar crème fraiche, gräddfil och majonäs. La sedan i rikligt med hackad gräslök och dill. Och hör detta: en liten liten klick med Västervikssenap, som är lite stark söt lokal sak som bifogade en intressant touch av sötma till potatissalladen. Mycket godare än så blir inte en potatissallad. Men en svensk traditionell midsommar har sitt pris i ökat midjemått. Det får bli en väldigt smal kommande vecka./Boel

Inga kommentarer: