onsdag 29 augusti 2012

Pannbiffar i lergryta med potatismos och lingon

Klassisk svenskt, som vi ju alla vet, inte minst vet IKEA det, inte var och en sak för sig, men kombinationen är ju väldigt svensk. Det här får jag abstinens efter när jag åker utomlands. Det och knäckebröd och Kalles kaviar, som jag egentligen inte är förtjust i. Kalles kaviar alltså.

Jag gör köttbullar/pannbiffar av ca ett kg blandfärs, ett ägg, riven lök, skorpsmulor, nej det heter det inte här i norr visst, men så hette det när jag var liten i Skåne, jag menar alltså ströbröd, ca 1 dl, plus några msk vatten, några msk crème fraiche. Vitpeppar och salt.  Smörbräsera den rivna löken. Blanda blanda blanda sedan alla ingredienser i en stor bunke med händerna tills fin smet. Smaka av. Redan här ska det smaka gott. Om man inte gillar rått kött får man gissa, leta upp någon annan som gillar det. En unge, en partner en granne, eller vem som helst som går förbi på gatan. Låt smeten stå och dra sig en stund medan du pysslar och värmer på smör i ett stekjärn, gör jättestora köttbullar och platta till, stek på båda sidor tills fått färg.
Lägg bullarna i lergryta (som fått ligga i blöt) efter hand. Vispa sedan ur stekjärnet med vatten, crème fraiche och soja. Voìla, såsen är klar, häll den över köttbullarna. Strö över en näve frysta eller färska lingon, eller skeda i ett par msk lingonsylt. In med hela konkadongen i kall ugn, som du värmer. Jag började med 175 grader men sänkte till 150 ganska snart. Låt stå i ugn i ca 45 min.

Servera med t ex potatismos och lingon och t ex inlagd gurka. Recept på det hittar du HÄR
Åh så gott. Vänlig mat vill jag lova./ Boel

Inga kommentarer: