fredag 17 augusti 2012

Crossover cuisine till ett filmteam


Köttgryta med ris och tomatsås influerad från flera världsdelar.  Det blir mustigt och mättande, men man blir inte tokmätt, utan behaglig till sinnet.
De senaste dagarna har jag lagat mat till ännu ett litet filmteam, som just nu spelar in en kortfilm i Norrköping. Efter första dagens faktiskt totalt misslyckade baconpannkaka, den blev för torr och hade för lite bacon i sig, återgick jag till den sortens mat jag nog är bäst på.

Kongolesisk gryta, se recept HÄR . Men byt kyckling till fläskkött (jag använde picnicbog, som jag delade till grytbilar... grytbilar? Grytbitar menar jag förstås) och uteslut pistoun. Och förresten hade jag grekisk youghurt i stället för crème fraiche. Jag föredrar den grekiska framför den turkiska, eftersom den är krämigare. Den svenska matlagningsyoughurten tycker jag är oanvändbar, rent vidrig.

Ris som i Mellanöstern. Men uteslut nudlar och tillbehör. Tricket är egentligen att man kokar riset i en god buljong och jag brukar även ha en msk tomatpuré i kokvattnet, samt en skvätt olja.

Mexikanssalsa. Läs bara stycket om salsan! Eller jag vet inte om den är särskilt mexikansk, men i alla fall så är det en mustig tomatsås. Lite man tager vad man haver, men tomat och lök är själva grunden och många olika kryddor.

Sedan mofsar man ihop allt, ris underst och köttgryta och tomatsås över. GOTT. Köttgrytan får gärna vara het. Jag har habanero i frysen som jag tar fram och duttar i det mesta när jag vill det ska bli sting i maten, har lärt mig det av Diane från Kongo, som lärt mig den här rätten, men med kyckling./Boel


Inspelning av kortfilmen BESKEDET i Norrköping. Från vänster: Jonte med klappa,  regissör Daniel, skådespelande Tarmo. Pontus på ljud och Lina på  foto.



Maten gick ner.



Inga kommentarer: