lördag 20 oktober 2012

Hemlagade pommes, krispig sallad och misslyckad entrecote

Den här middagen får bara ett flyhändigt recept, för alla kan göra den. Frittarna var gjorda av "ölandspotatis", inköpt idag av skeppare Lars Lind som seglar till från Valdemarsvik till Öland varje höst och hämtar potatis, lök, saltsill, matjessill och löksill, som han sedan säljer längst ostkusten. Och som jag faktiskt köper potatis av varje år. Läs mer om detta HÄR. På det hela taget så var middagen väldigt god. Men det fanns några besvikelser. 

Pommes frites:
Skala, och dela i lagoma storlek. Hetta upp valfri olja, så att det täcker frittarna nätt och jämt. Jag använder rapsolja att fritera i. Det går bra med vanlig gjutjärnsstekpanna. Var försiktig i vanlig kastrull, det kan börja brinna. Det gjorde det i min mammas kök när hon en endaste gång försökte göra egna pommes, när jag var liten. I alla fall: i med potatisen och håll sedan vakt, och vänd de stackars frittarna då och då med en vanlig stekspade, så de inte fastnar i botten. Det går ganska fort. Ta upp med en hålslev efter hand och salta försiktigt. Det tar lite tid, för man får göra frittarna i omgångar om man inte har en fritös. Men sedan; voilà klart. Aldrig mer frysta pommes. 


Om man inte eldar upp köket, som min mamma gjorde, så kan man göra egna frittar med utmärkt resultat. Det är lätt, men man får inte bli hetsig med värmen. jag lärde mig göra frittar i England med rent flott när jag var sjutton år. Men i resten av världen föredrar man neutrala oljor, t ex rapsolja, majsolja, solrosolja. Absolut inte olivolja!

Salladen:
Hacka rödlök och bryt av små blomkålsbuketter och dränk in dem i balsamvinäger. Låt ligga. Häll av vinägern efter ca en halvtimme. Dela ett gäng cocktailtomater på hälften. Lägg allt i en skål eller på ett fat, skiva en skalad och urkärnad avocado och lägg den ovanpå. Salta och tillsätt limejuice efter smak samt ringla jungfruolivolja över. Dra några drag med pepparkvarnen. Jag använder just nu en blandning av fem pepparsorter till allt.


En improviserad sallad, som blev både hård och mjuk, med blomkål och avokado som de stora aktörerna.

Frittarna och salladen supergod, resten si sådär.



Köttet:
Jag köpte entrecote till fenomenalt extrapris men ärligt talat, det var inte alls särskilt gott. Inte så mört som det brukar vara. Jag kan ha stekt köttet fel, men jag använde t o m stektermometer och det uppgick till 60 grader som sig bör. Dock hade jag inte marinerat köttet. Nä, jag vet inte. Det funkade inte. Minns inte var köttet kom ifrån. Argentina kanske, tror det var preparerat. Inte bara rent kött. Ganska övertygad.

Såsen:
Vi åt en Lomanders bearnässås, som jag tyckte smakade så illa att jag var tvungen att titta på datumstämplingen, men den gick inte ut förrän någon gång 2013. Är inte det misstänkt? Kanske var det därför den smakade så illa? Hade också Rydbergs mangoraja sås till och den är ju faktiskt väldigt god. Nej, vi är inte sponsrade av Rydbergs eller någon annan. /Boel




Inga kommentarer: