onsdag 17 oktober 2012

spaghetti och köttfärssås med tomat, purjo och rödvin

Mustigt köttfärssås med smak av skog och mark men ändå med en italiensk touch.


Egentligen är detta en variant på den köttfärssås som jag alltid gör, men jag ersatte den gula löken med strimlad purjolök och krossad burktomat byttes ut till fyra stora kvisttomater som jag grovhackade. Rödvinsglaset höll jag i handen, men istället för att föra glaset till munnen hällde jag vinet i grytan i en ögonblickets ingivelse. 

Ingredienser:
spaghetti (eller annan pasta)
strimlad purjolök
grön paprika
kvisttomater
tomatpuré
rödvin
en halv buljongtärning
sambal oelek
peppar
salt
timjan

I övrigt: 
Fräs köttfärsen i olivolja, tillsätt purjolöken och grovhackad grön paprika och i med övriga ingredienser, salta och peppra. Jag duttade också ner en tesked sambal oelek, hällde i ett och ett halvt glas rött vin samt kryddade med lite timjan och krossade ett par vitlöksklyftor. Gott och värmande i höstrusket. /Boel

Inga kommentarer: