söndag 27 januari 2013

Älgfilépanna

Detta är just nu en ganska så poppis maträtt. Det kan vara samma ursprungsrecept. Jag har dock förenklat receptet, för att jag är så lat och vill inte det ska var onödigt komplicerat.  


Ingredienser:
älgfilé
purjolök
morot
tomater
champinjoner
oxfond
vispgrädde
smör
cocktailtomater
svartpeppar, salt
och färsk timjan.
färsk vitlök, eller torkad krossad, eller vitlökspulver.

Hacka och dela allt och blanda i en form inklusive vitlök i whatever skepnad,  förutom älgfiléerna och låt stå i 175 graders ugn 45 min. Salta och peppra. Bryn älgköttet i smör, salta och peppra och lägg i formen, Se nu till att cocktaltomaterna hamnar överst. Och ovanpå det, lägg ett litet täcke av färsk timjan.  Öka värmen i ugnen till 225 grader och värm hela alltet i max 15 min i ugnen. Ta ut, l svep in i folie låt stå en stund och svalna av.

Servera med en god gelé och t ex hasselbackspotatis. Halvera och strimla potatisen, men inte enda ner i botten utan halvorna ska hålla ihop. Dutta över smält smör och salta finkänsligt. In i 225 graders ugn tills gyllenbruna och mjuka. Lägg över folie om hasselbackarna visar minsta tecken på att bli brända. Jag använder inte ströbröd, som det är i de flesta recept till denna klassiska potatisrätt. Gudomligt alltihop. /Boel


Inga kommentarer: