måndag 28 januari 2013

Koka lingonsylt i januari

Det trevliga med att göra egen lingonsylt är att den blir vacker att se på, dessutom luktar det gott i köket. Dessutom är det enklare än man tror och fort går det, nästan fortare än att få av locket från en köpeburk.

Jag var så trött på den där burken med köpt lingonsylt i kylen som inte ens smakar lingon och har gått och stirrat surt på den ett tag. Idag såg jag att de hade lingon i frysdisken i affären och köpte 2 pkt. Gjorde som jag brukar göra, blandar lingon, socker och lite vatten och låter koka ihop i cirka en kvart under omrörning. Sedan får lingonsylten stå och svalna något innan jag häller den i burkar, som jag hettat upp i ugnen en stund innan, för att döda alla bassilusker.

Eftersom det är mitt i vintern slängde jag i en bit färsk ingefära som fick koka med lingonen en liten stund, samt duttade i lite kanel, men säg det inte till någon. Funderade en stund på att hacka i lite chilli också, men avhöll mig. Men varför inte, het lingonsylt till risrätter i stället för sweet chilli. Det är ju en lysande idé. Nu är det väl någon som stjäl idén och gör sig en förmögenhet medan jag förblir fattig. Det vore väl typiskt. Så är det att tillhöra avantgardet.  /Boel

Inga kommentarer: