tisdag 1 januari 2013

Mörkt bröd med frukt, frön och nötter

Här är det goda brödet med färskost, faktum är att det smakar väldigt gott med just ost.

Ett lättbakat bröd som dock måste stå länge i ugnen. Men man behöver vare sig knåda eller jäsa. Det blir förbannat gott och måtten är inte så känsliga. Jag brukar grädda det i en avlång form och lägga i så mycket deg att formen blir knappt halvfull. Dålig på att skriva upp mått. Man kan byta ut ingridienser efter smak förstås. Jag är lite nyfiken på att prova att ha rivna morötter i eller varför inte lingon, blåbär eller en riven potatis?

grovt rågmjöl
grahamsmjöl
vetemjöl (med extra protein - inte så mycket vetemjöl)
hackade torkade aprikoser
pumpafrön
hackad mandel (en näve)
russin
sirap (men jag har börjat utesluta sirapen... vill inte att brödet ska bli för sött)
salt
olivolja (till formen och även en slatt i degen)
lättyoghurt
bikarbonat (2 tsk)

Rör ihop allt, häll i en oljad brödform, degen ska vara rätt så lös. In i ugn. 225 grader tills brödet fått färg, därefter sänker jag värmen till 150 grader. Om det verkar vilja brännas på ovansidan brukar jag lägga över en bit aluminiumfolie. Brödet ska stå i ugnen cirka en timme. Det är klart när det är torrt innuti, prova med en degsticka. Skönt att slippa knåda och att slippa jästid, även om det tar sin lilla stund att baka färdigt i ugnen. /Boel


Här är brödet med majonäs med rökt hjortbog och basilika. 
Behöver nog inte nämna att DET blev mycket gott. Vilken lyx det är
med viltkött. 

Inga kommentarer: