söndag 27 januari 2013

Mörkt bröd med rökt kött, bacon- & ostpuffar och torkade oliver . Perfekt buffémat

Gjorde en enkel buffé till en väninna som anlände sent om kvällen, som jag tycker funkade väldigt bra. Den bestod helt enkelt av mörkt bröd med rökt kött, torkade svarta oliver samt bacon- och ostpuffar.

Receptet till bacon- och ostpuffar hittar du HÄR.

Smörgåsarna/snittarna gjorde jag med det DET HÄR BRÖDET. Som pålägg en röra bestående av finskuret rökt hjortkött, men man kan ta vilket rökt kött som helst, blandade med majonäs, crème fraiche och Rydbergs färdiga mango raja sås, som är grym. Dekorerade med basilikablad. Vilket mörkt bröd som helst duger förstås, men just nu bakar jag mitt det däringa brödet hela tiiin, som man säger här i Östergötland, inte tiden, utan tiiin. Eftersom jag kommer från Skåne, så pratar inte jag så, men jag tycker det är väldigt charmigt.

OCH svarta torkade oliver. Detta kräver lite aktivitet, för om du vill servera sådana måste du in i en orientbutik. Jag köpte en stor paket i Norpan (Norrköping) för bara 20 spänn och ursäkta mig, de är delikata, salta små läckerheter och mildare i smaken än de "färska oliverna". De brukar även finnas i lösvikt i dylika butiker, och är alltså lite skrynkliga, p g a att de är torkade./Boel


De små charmiga "snittarna".  Här lyxades det till med rökt hjortkött, som jag fyndat på bygden, men det går bra med vilket rökt kött som helst, skulle jag tro.

Inga kommentarer: