söndag 7 september 2008

Surdegsbröd på gång

I ugnen står inte bara en, utan tre surdegslimpor, jag tänker mig något fluffigt med seg skorpa, lite sydländskt sådär. Grundreceptet är från min nya, allra finaste "bok", "Bröd", som jag fått av en vän. Förkulturen gjord med äpple. Den här gången lyckades jag spara en del av surdegen. Blir det lyckat kan jag återupprepa succén och dela med mig av receptet./Boel

Uppdatering. Brödet blev väldigt gott, det fick en hård mörk skorpa och stora fluggiga porer innuti. Ett spännande bröd helt enkelt. Men jag kan inte skriva ner receptet, för jag improviserade en del och har t ex ingen aning om hur länge brödet stod i ugnen. Förkulturen däremot var enkel. Ett rivet äpple, 2 dl vatten ca 35 grader, 2 dl mjöl, ner i en plastbunke med lock och en gång om dagen rörde jag om. Dag 4 tillsatte jag mer mjöl och dag 5 bakade jag brödet. Lite fusk, hade pyttelite jäst i slutbaket också, sen var det en del duttande med öppna ugnsluckor lite då och då, något som jag läst om i just boken "Bröd", likaså lite vatten för att efterlikna en stenugn, av samma anledning la jag in de jästa bröden på en redan varm plåt. Fortsättning följer nästa gång jag använder den surdeg jag nu sparat.

Inga kommentarer: