torsdag 23 oktober 2008

Franska provköket är igång

Från ovan: soupe de courge (pumpasoppa), aioli (majonäs med vitlök) och tarte au potiron (pumpapaj).

För enkelhetens skull
kommer jag att dela upp recepten, så att de hamnar under rätt etikett. Soppan var en höjdare och gjort rakt av från min vän Sophies recept. Pajen hittade jag på internet och modifierade en del. Desserter är inte min starka sida, verkligen inte. Men den blev helt okej. Något märklig i smaken eller i alla fall en ovanlig smak. Nyttig var den också. Använde honung i stället för socker, eftersom sockret var slut. Aiolin var ett äventyr. Nej, nej, tänkte jag. Jag kommer att misslyckas. Men plötsligt började den tjockna och jag blev modigare och modigare med oljan.

Istället för att krångla till det så gjorde jag som jag såg Sophie göra, nämligen rörde ihop majonäsen i en kopp med en tesked och det funkade! Det är mitt livs första egengjorda majonäs, men eftersom jag blandade i krossad vitlök så blev det då en aioli. Den blev inte riktigt lika välsmakande som Sophies majonäs, men jag får väl fortsätta öva. Olivoljan var något för genomträngande, nästa gång använder jag nog rapsolja. Om man dessutom blandar i saffran blir det en rouille, som man gärna använder till fiskrätter. Kolla in recepten som snart kommer att finnas här på bloggen. Intressant att majonäsen inte innehåller ättika eller vinäger, som jag trodde, utan dijonsenap./Boel

Inga kommentarer: