lördag 29 maj 2010

Krögargryta2


Min morfar jobbade som hisspojke på Kramer hotell i Malmö från det att han var tretton år. Han jobbade sig upp i restaurangvärlden och blev sedermera krögare på några av de finare restaurangerna i Sverige, såsom Ystad Saltsjöbaden sommartid och Sturehof i Stockholm. Denna grytan är förärad min morfar och tant Birgit, morfars tredje fru. Hon var en stjärna på matlagning och den här smakar min barndoms husmanskost. Morfar dog när jag var sju år och hans eleganta uppenbarelse har med tiden antagit mytiska dimensioner. Han var sprungen ur en svunnen tid och a selfmade man. Jag var lite rädd för honom, men beundrade honom oerhört.


Ingredienser:
Fläskkotletter, 3-4 stycken
Några lufttorkade skivor salami
Kelda gräddsås 1 pkt
Crème Fraiche 2 msk
En rejäl dutt kinesisk soja
Ev. lite vatten
Salt och svartpeppar
Gärna lite färska örter, lite oregano, timjan mm
att riva ner i såsen.

Stek kotletterna tills de har fin färg, klipp ner små strimlor av salamin.
När detta är stekt häll på gräddsåsen, dutta i Crème fraichen och sojan.
Salta peppra, späd såsen om det behövs (det behövs). Låt nu allting puttra
en stund tills alla smakar förenar sig.

Servera med kokt potatis, lingonsylt och valfria grönsaker. Jag serverade mig själv en saltgurka och
lite sallad till. Grymt gott!!!/Boel


Inga kommentarer: