lördag 12 mars 2011

Fish & Chips

Det här är nästan hemligt. Man får inte äta sådan mat. Den är farlig, den är onyttig och man dör i förtid. Men jag var så sugen.

När jag var väldigt liten så åt jag denna rätt i England när jag reste med min mamma som pluggat där och titt som tätt ville åka dit. Rätten serverades i tidningspapper och dröp av fett. Har svårt att tänka mig att de fortfarande säljer Fish & Chips i tidningspapper. Ibland har jag fösökt beställa rätten i en svensk korvmoj, men det går inte. Fish & Chips i en svensk korvmoj är inte Fish & Chips. Sista gången jag försökte smakade det mest som friterat toalettpapper. Så idag gjorde jag själv. Förenklade som vanligt.

Pommes Frites:
Delade små rödskaliga potatisar i lagoma bitar och friterade dem i rapsolja.

Remouladsås:
Hackade saltgurka, blandade med majonäs och la i en rejäl dutt med riktig indisk curry. Den jag köper i en plåtburk från orienten, som smakar min barndoms currysås.

Fisken:
Tinade de frysta rödspättefiléerna, vände dem i mjöl, doppade i ett uppvispat ägg, vände dem i ströbröd, stekte i olja. Saltade och pepprade.


Lent och gott och en måltid som la ett tättslutande lock på den existensiella ångesten. Stekte några små tomater till./Boel

Inga kommentarer: