söndag 3 februari 2013

Tacos för en tevekväll

Jag blev så sugen på tacos och var inte på humör för några avancerade köksövningar men det blev väldigt gott ändå. Med lite planering är det här en supersnabb middag. Hacka och riv på ett par minuter,  fräs och blanda, några minuter,  in i ugn i några minuter, lägg på vad som ska på. Maximal utkomst med minimal insats.

Världens enklaste, tänker på dig som sitter ensam någonstans, och inte orkar med långkok och sådant. Men ändå vill ha en schysst och mumsig fredag- eller lördagmiddag.

Köp tacotubs samt tacokryddblandning i närmsta butik. Du behöver även, lök (gul eller röd), tomater, nötfärs, gurka, oliver, ost (typ edamer eller gouda), piri piri, och om du vill ha lite extra global smak: torkad vitlök och spiskummin.

Fräs nötfärs och lite hackad lök, blanda i tacokryddan. Krydda även med torkad vitlök och spiskummin, för mer studs. Hacka grönsakerna och riv osten.  Lägg köttfärssåsen på tacotubsen, strö över ost och ställ in en kort stund i varm ugn, så att osten smälter, ta ut från ugn, lägg på grönsaker och oliver. Jag använde sådana där svarta, lite skrynkliga, som jag köper i orientbutik.


Man kan också ha hackad rödlök, men det glömde jag. Isbergssallad rör jag inte. Känner instinktivt att den är grymt besprutad.

Det hela går på ett kick och är hur mumsigt som helst. Jag blir mätt på bara en, men det är klart man skulle kunna äta två, eller ännu fler om man kände för det. /Boel

Mat ska inte bara smaka gott, utan den ska vara vacker att titta på, tycker jag.  Det kan räcka med ett vackert fat. Det här fatet har jag fått av min vän Lisskulla och det är det vackraste fatet jag äger.

Inga kommentarer: