söndag 25 november 2012

Matpyssel och några olika användningsområden för crème fraiche

Jag gillar att laga mat. Speciellt på söndagarna. Idag blev en sådan pysslig matlagardag. Inga storslagenheter men lite smått och gott att förgylla veckan med. Hade en burk crème fraiche i kylen, som jag fick användning för. /Boel

Bakade i morse ett bröd med hälften grahamsmjöl och hälften vetemjöl. Tänker att det kan bli gott att rosta sen. 
Gjord en sillröra bestående av inlagd sill, saffrans/vitlöksaioli och crème fraiche. I farten svängde jag också ihop en tonfiskröra med purjolök, crème fraiche och majonäs, att ha som pålägg till brödet jag bakat. Min tonfisksallad består för det mesta av tomater, gurka, hackad röd lök, limejuice, en god olivolja och tonfisk på burk.  Helst vill jag ha en hackad bit pepparfrukt i. Kör med mina frysta habaneros. De tillför en behaglig,  för att inte säga spännande hetta.  Idag hade jag även granatäppelkärnor och mangobalsamicovinäger i. Det blir en syrlig och knaprig sallad med god sälta från tonfisken.
Köpte en mattidning, som jag alldeles snart ska bläddra i. Roliga viltrecept förväntar jag mig.
Till middag fiskbullar i hummersås och kokt potatis. Denna burkmat tycks dela befolkningen i två hälfter.  De som gillar och de som inte gillar. Jag brukar krydda lite extra med salt och peppar och idag hade jag även en klick crème fraiche i. Gott, tycker jag. Fast äter det inte särskilt ofta.
Brysselkål är väl aldrig fel. De funkade utmärkt till fiskbullarna. 

Inga kommentarer: