söndag 25 november 2012

Klassisk sjömansbiff med entrecote

Att tillaga grönsaker och kött i en och samma gryta är ju verkligen inte ett svenskt påfund, utan det hittar man i vartenda land. Men ändå, vilken härlig maträtt vår klassiska svenska sjömansgryta är. Livet lyfter av sådan här mat. Man blir faktiskt en lyckligare människa en stund. Medan maten puttrar kan man göra sig fin om det nu är en sådan vän man väntar. Om man inte lagat grytan bara till sig själv. Det går ju an det också. Eller till sin familj.  Hur som helst förgyller den här typen av matlagning hela tillvaron. Idag, söndag var den dessutom ännu godare. Det här är en gryta som skapar harmoni i relationer, återförenar fiender, skapar duktiga glada ambitiösa barn. Omsorgsfulla partners och bästa vänner blir ännu bättre vänner.

Jag hade en bit entrecote i frysen som blev kvar efter en helgmiddag för ett tag sedan. Ärligt talat var det en ovanligt seg entrecote. Som långkok i en sjömansgryta blev det dock fantastiskt mört och välsmakande. Jag gjorde såhär: delade entrecoten i lagoma grytbitar, som jag fräste i en gjutjärnsgryta. Strimlade en stor gul lök, motsvarande flera små, skulle jag tro. I med den. Hällde på en 33 cl Hof mellanöl. Och så oxfond,  jag har sådana där små portionsburkar utan konserveringsmedel. Har kört med dem ett tag, tycker det blir mycket godare en buljongtärningar. Lät det puttra en stund innan jag tillsatte skalad och skivad potatis. Kryddade med två lagerbärsblad, svartpeppar, flingsalt och hackad persilja. Hela anrättningen fick puttra i 1,5 timme.

Till detta serverade jag vinbärsgelé och inlagda rödbetor. Detta var en härlig helgmiddag, ett långkok som dessutom lät ljuvliga dofter sprida sig i köket. Till efterrätt hade vi mannagrynspudding. Receptet hittar du HÄR. /Boel

Inga kommentarer: