söndag 25 november 2012

Mannagrynspudding


 Så himlans enkelt att göra och busgott blir det med mannagrynspudding. Min gäst på fredagen poängterade att hon tyckte det var godare än risgrynspudding. 

Koka gröt enligt anvisning. Jag gick efter receptet till 4 pers, men bytte ut 1 dl av mjölken till vispgrädde. Glöm inte saltet. All gröt ska saltas lite grann. I med en klick äkta smör och 5 dessertskedar socker (jag använde råsocker). När gröten svalnat blandade jag i 2 stora uppvispade ägg och 1 krossad bittermandel. Jag spädde sedan med ytterligare ca en halv deciliter vispgrädde. Hällde gröten i en ugnsform. In i 200 graders ugn i ca 25 min. Väl där kom jag på att jag glömt ett par viktiga ingredienser, så jag fick ta ut formen igen och strö på 2 tsk vaniljsocker och rejält med kanel.det blev en nästan lite knastrig socker och kaneltopping. Ibland spelar glömskan en i händerna. Det räckte till två efterrätter, först till mig och en vän på fredagen och sedan till mig och en annan vän på lördagen. Hundarna fick också smaka, både husets hund och hunden som var med på besök. Serverade med jordgubbssylt, men man kunde haft saftsås till, eller någon roligare bärsås, om man ville vara lite chic och nydanande och förvandla en klassisker till något lite ballare. Mangosås t ex eller apelsinsås. Det ska jag prova nästa gång. För det blir absolut en nästa gång.  /Boel

Inga kommentarer: