söndag 21 januari 2007

Tiramisú!

Det ska finnas massor av recept på den här höjdaren som betyder "drag mig upp" och det kan jag intyga att den verkligen gör. Gästerna brukar bli tysta en bra stund när det här serveras - de har fullt upp med att njuta. Det här är receptet jag brukar köra. Ger 4 portioner, och snåla inte om ni är fler, man vill gärna ta påfyllning även om man är proppmätt... Den går att spara till dan efter också. Observera att den måste göras i förväg, helst dan innan, för att få stå och safta till sig ordentligt.

2 äggulor
3/4 dl socker
250 g mascarpone + 50 g philadelfiaost
3 msk konjak (eller marsalavin, eller grand marnier, men konjak blir perfekt)
2 äggvitor
12 savoiardikex (torkad sockerkaka ska också funka sägs det)
1 dl starkt kaffe, jag brukar ta espresso
2 msk kakao
4 amarettokakor/chokladdrömmar (brukar jag skippa, det funkar ändå)

Vispa äggulorna pösigt med sockret. Rör och vispa mascarpone och konjaken i smeten. Hårdvispa äggvitorna i en annan bunke och vänd ner i smeten.
Lägg kex i botten av en skål, droppa över lite kaffe, häll på lite smet. Dofta över lite kakao. Upprepa varvandet en eller ett par ggr och avsluta med smet. (Det går också att göra portionsformar.)
Låt desserten stå kallt och safta till sig, gärna ett dygn, och pudra över lite kakao alldeles före serveringen. Toppa eventuellt med en kaka.

//Anana

Inga kommentarer: