tisdag 19 februari 2013

Kyckling (i lergryta) & brun gräddsås

När jag var liten brukade min mamma brässera kycklingen i en gjutjärnsgryta. 
Jag använder ofta en lergryta som jag ställer in i ugnen, det får samma effekt.

Ingredienser
1 hel färsk eller tinad kyckling
smör
vitpeppar
(pepparblandning, t ex 4 pepparsorter)
flingsalt, eller vanligt salt
1 gul lök
1 stor morot
vatten


Gör såhär
Lägg kycklingen i lergrytan. Smält en stor klick smör i en kastrull och krydda. Jag klippte även ner lite vitlöksstänglar, länk finns HÄR. Men annars kan man ta lite torkad vitlök, eller krossad färsk. Häll det smälta smöret med kryddorna över kycklingen. Salta och ställ in i ugnen, som du sätter på 225 grader, ta ner värmen till 175 efter en stund. Späd med ca 1dl vatten. Kycklingen är klar efter  ca 1,5 h. Om den inte har tillräckligt med färg, ta av locket och låt den stå under grillen i 10 min.


Den färdiga kycklingen blir så mör att den faller isär men utan att bli det minsta torr.

Såsen
skyn från lergrytan
crème fraiche
kinesisk soya
ett par teskedar svart vinbärsgelé
ca 1 tsk dijonsenap
ca 1-2 msk majsenaredning
ca 1 halv höns- eller kycklingbuljongtärning, eller annan valfri buljong eller fond.

Häll skyn och allt i en kastrull, koka upp, smaka av och låt puttra en liten stund.

Servera med kokt potatis och gelé.  Moroten och löken kan man ha som tillbehör om man vill. Dagen efter kan man blanda allt i en kastrull och värma. Och DÅ mina vänner, då är det så gott att ögonen tåras. /Boel



En klassisk brunsås gjord vår tids råvaror. Tjockgrädden och mjölken är utbytt till 
crème fraiche och coloranten ersatt med äkta kinesisk soya.


Inga kommentarer: