söndag 19 november 2006

SVERIGEKAKA

3 ägg

3 dl. socker

3 dl. vetemjöl

2 tsk. bakpulver

1 dl. kokande vatten

Fyllning:

1 dl. mjölk

100 g. marg.

4 msk. vaniljsocker



Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och blanda i. Tillsätt vatten.

Grädda i 175 grader 35-40 min.
Koka mjölk och marg. livligt i 2 min. Tillsätt vaniljsockret. Dela den lite avsvalnade kakan på mitten, fördela fyllningen över de båda halvorna, lägg ihop och låt svalna. Sikta över florsocker.
Blir skitgod med vispad grädde och blåbär ovanpå. Enkel sommartårta.

Ananas kaka förmedlat av Boel
...som bakade den och hade med på segeltur. Inte bara var den god den blev tjusig också. Högrest och skimrande av florsockret.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Denna kaka är bland den godaste jag någonsin ätit. Den är enkel att göra och lär bli uppskattad i alla tillfällen. Har du aldrig bakat den, gör de! Du lär inte ångra dig.

Camilla sa...

Sverigekakan är bland de godaste kakor jag ätit och jag är kräsen. Äter inte så mycket bakverk över huvud taget men denna slår nästan allt tycker jag! Jag skulle kunna äta upp en hel själv utan några som helst problem.

Har du aldrig bakat den, gör det! Du lär inte ångra dig. Den blir lika uppskattad vem du än bjuder den på.