tisdag 12 december 2006

MEXIKRYDDADE PIZZABULLAR

Oslagbara utflyktsbullar som jag lärde mig när jag jobbade på förskola. Färdiga i påsen, bara att proppa i sig.
(16 stora bullar)
50 g. jäst
3 dl. varmt vatten, 37 grader
2 msk. olja
1 tsk. salt
1 tsk. socker
8-9 dl. vetemjöl
Fyllning:
1 msk. olja
½ dl. mexican ketcup/ tacosås
1 msk. finhackad lök
150 g. rökt skinka, ca. 10 skivor
100 g. skivad ost
1 tsk. smulad oregano / blandad pizzakrydda
Pensling:
ägg + sesamfrön
Ugn: 250 grader

Lös upp jästen i varmt vatten. Rör i olja, kryddor och arbeta in så mycket mjöl att det blir en blank deg. Jäs 30 min. under bakduk. Tag upp och baka ut en fyrkant, ungefär så stor som ett bakplåtspapper. Bred på olja, ketchup och lök. Täck med skink- och ostskivor. Smula över krydda. Rulla ihop och skär i ca. 16 stora bullar som helst ska läggas i extrastora bullformar - eller direkt på bakplåtspapper. Jäs 30 min. på inte alltför varm plats. Pensla med ägg och strö på sesamfrön.
Grädda ca. 10 min.
//Anana

Inga kommentarer: